Monday 5 January 2009

McMedia

Voor wie het nog niet wist: het gaat goed niet de Amerikaanse kranten-industrie. En voor het al wel wist: het is erger dan je denkt. Wordt 2009 het jaar van de 'McMedia?'

Voor het eerst in haar bestaan gaat de New York Times (NYT) reclames op de voorpagina plaatsen. Geen gekke beslissing: de 'Grey Lady' kampt met een schuld van zo`n $400 miljoen. Of het veel uitmaakt is de vraag. De krant draait zo slecht dat de eigenaren ook een extra hypotheek op het New Yorkse hoofdkantoor overwegen. En wie in de huidige Amerikaanse vastgoedmarkt dergelijke plannen heeft moet de wanhoop wel heel nabij zijn. Reden voor The Wall Street Journal om de NYT in een Top Tien te plaatsen van bedrijven die het einde van 2009 hoogstwaarschijnlijk niet gaan halen.

Ondertussen liggen de kopers al op de loer. Zo zou Rupert Murdoch's News Corp – eigenaar van onder andere Fox News, The Wall Street Journal en The New York Post – interesse in de NYT hebben.

“Dat is marktwerking: eten of gegeten worden.” Enerzijds een terechte opmerking, zeker in een land als Amerika dat gefundeerd is op dat principe. Anderzijds dreigt het gevaar van marginalisatie, eenzijdige berichtgeving en voorspelbaar nieuws. De NYT is namelijk niet de enige die in zwaar weer verkeert.

Met alle kranten in handen van een paar partijen zijn kosten te drukken als alle publicaties dezelfde artikelen gebruiken. Eigenaren kunnen bepaalde verhalen opdringen danwel onderdrukken om de verkoop te stimuleren. Zolang kranten verschillende onderwerpen en invalshoeken hanteren kan het publiek zijn eigen mening bepalen. Zegt iedereen hetzelfde dan kunnen opinies snel de vorm van feiten aannemen.

In zijn boek “Generation X” noemt de Canadese schrijver Douglas Coupland saaie, uitzichtloze banen 'McJobs.' Karakterloze pre-fab eenheidsworsthuizen heten in Amerika McMansions. Een 'McLife” is volgens Urbandictionary.com “a situation worse than death.” Zodra de kranten-industrie nieuwsgierigheid en creativiteit ondergeschikt maakt aan de voorspelbaarheid van de jaarcijfers is de komst van de 'McMedia' slechts een kwestie van tijd.

No comments: