Sunday 4 March 2007

ID

"Heb je die zelf gemaakt?"

Ik heb al vaak commentaar gekregen op mijn Nederlandse rijbewijs, maar dit had ik nog nooit gehoord. De ober ziet er niet uit of hij een grapje maakt. En het is logisch dat hij serieus is, want als mijn ID vals is, loopt hij het risico zijn vergunning kwijt te raken als hij mij alcohol schenkt.

Maar ik ben 33 en ik heb grijze haren en ik wil helemaal geen alcohol, ik wil gewoon een biertje. Ik wijs de ober op de 11 verschillende versies van het woord rijbewijs -- waaronder Engels--, de officiele stempel van de burgemeester van Amsterdam en het watermerk. Ik vertel hem dat ik dit al een half jaar als ID gebruik en dat het nog nergens een probleem is geweest.

Ik voel me een redelijke eikel dat ik in discussie moet gaan met een ober die volgens mij nog geen 25 is of ik wel of niet een bier mag drinken. Ik vraag hem zijn baas te gaan halen. Dat heeft geen zin, antwoordt hij met trots, die zal hetzelfde zeggen als hij want hij is de assistent-manager.

Ik leg hem nog een keer uit dat dit een officieel Nederlands identificatiemiddel is en dat de koningin persoonlijk verantwoordelijk is voor de uitgifte.

Met een "vooruit voor deze ene keer" blik geeft hij mijn rijbewijs terug en gaat mijn bier halen. Kennelijk heeft hij in de gaten dat ik geirriteerd ben geraakt door zijn gezeur. " So, you are from Holland," vraagt hij om de stemming te verbeteren, "Can you say something in Dutch?"

Ik kijk hem aan en zeg op mijn allervriendelijkst, "Jij bent een enorme paardenlul."

No comments: